קורס תיאורטי-חוויתי לדיאטניות בנושא : "אכילה רגשית"
רקע תחום האכילה הרגשית הנו תת נישה ("בעולם" הדיאטות) שהתפתח בעשורים האחרונים מתוך גישת ה Non Diet Approach שבוחנת מדוע רק שלושה אנשים מתוך מאה מצליחים להרזות ולשמור על משקלם לאורך 5 שנים ומעלה. אכילה רגשית הינה תופעה חברתית, דתית, משפחתית ונפוצה בעיקר בעולם המערבי המביאה אנשים לפתח מערכת יחסים מורכבת עם האוכל (שמתבטאת לא רק באכילה עצמה) וזאת ע"מ להימנע מלפתח מערכות יחסים אחרות, בדר"כ הכוונה על מערכות יחסים אינטימיות. שתי החלוצות שעוד לפני 35 שנה ביקשו להסב את העיסוק בדיאלוג בנושאים כמו אוכל, דיאטה, שומן וכדומה לעבר החיבור המיוחד בין האוכל לעולם הרגשי היו דר' סוזי אורבך (פסיכואנליטקאית בריטית, מחברת רב המכר Fat is a" feminist issue" וג'נין רות', מנחת קבוצות מארה"ב, מחברת רב המכר "אכילה כפייתית כפיצוי לאהבה" (באנגלית When food is love"). שתיהן, כל אחת בגישתה האישית והמקצועית, השתחררו רק מהחקירה והטיפול של קצה הטווח הפתלוגי קרי עיסוק בהפרעות אכילה ופנו להציע כיוון אחר : לאפשר לכל אדם באשר הוא לחקור עצמו פנימה, לפתור קונפליקטים עמוקים, לשנות דפוסים וכו' באמצעות התבוננות דרך מערכת היחסים עם האוכל וחקירה על הדומה והשונה של מערכת יחסים זו מול מערכות יחסים אחרות של האדם (זוגיות, ילדים, קריירה, זמן, תחביבים ועוד). עיקר הדגש בראייתי את האכילה הרגשית איננו מהמקום של ההפרעה/מחלה/בעייה ולכן אין מה לנסות להכחיד/להעלים את הקשיים המתבטאים באכילת יתר. להפך. ההתבוננות דרך מערכת היחסים עם האוכל מאפשרת לראות את האכילה הרגשית כ"תיאטרון גוף" (מושג אותו פיתחה בספר בשם זה הפסכיאונליטקאית ג'ויס מקדוגל) ובהמשך הדרך לשאול את השומן/בטן/עודף משקל – "אם היית יכול לדבר, מה היית אומר?". העמקת ההתבוננות והתובנות לוקחת את המחקר בנושא לחיבור בין עולם התזונה לעולם ההזנה. הפסיכואנליטקאי מייקל איגן פיתח את המושגים "הזנה רגשית רעילה" (Toxic Nourishment ) וכו "רעב רגשי" תוך חיבור בספריו לקשר בין דפוסי התקשורת שהזינו אותנו לדפוסי התזונה אותם אנו מפתחים בבגרותינו וכן בהעמקה בקשר של תהליכים אלו לתהליכי הרס עצמי. חוקרים ומטפלים נוספים כדוגמת דונלד ויניקוט (פיצול פסיכה-סומה) ומרגרט מאהלר בתאורית ה Separation - Individuation מוסיפים עוד נדבך בהבנה של תופעת האכילה הרגשית והרווחים המשניים שאינם מאפשרים תנועה לעבר השינוי לטווח ארוך. מעבר לתיאוריה, עיקר ההבנה לגבי המאפיינים השונים של אכילה רגשית בפרט ומערכת יחסים עם אוכל בפרט מתבצעת דרך תהליך אישי-פנימי-חוויתי. ולכן הכלים שיילמדו בתוכנית הם בעיקר יכולות רגשיות (Emotional Abilities) כדוגמת מנהל רגשות, מעבר מ Reaction ל Response, "פסק זמן רגשי" ועוד תרגולי התבוננות לחידוד ודיוק מציאת החיבור המיוחד אצל כל מטפל בין "עולם" האוכל/אכילה ל"עולם" הרגשי. מטרת התוכנית לאפשר לדיאטניות (להם ניסיון של 3 שנים ומעלה מאז סיימו לימודיהם) הפוגשים בקליניקה מטופלים המציגים קשיים, בעיות, דילמות ומחלות הקשורים למערכת יחסים עם האוכל והאכילה להכיר, ללמוד, להעמיק ולתרגל גישה תיאורטית וקלינית "אכילה רגשית כתיאטרון גוף-נפש" ובכך לאפשר מפגש קליני אחר בין הדיאטנית למטופלה, ולא פחות חשוב מפגש מסקרן וחדש בין הדיאטנית לעצמה בדגש על הבנה חוויתית את חיבורי אוכל-רגשות שבתוכה. אופן הלימוד
מועמדים לתוכנית מטפלים שסיימו את לימודיהם לפני 3 שנים לפחות, מנהלים טיפולים של לפחות שני מטופלים לאורך שנתיים לפחות. תוכנית הלימודים - 18 מפגשים (9 בכל סמסטר), 4 שעות אקדמאיות לכל מפגש (סה"כ 72 שעות). סמסטר ראשון :
סמסטר שני:
מטלות
עלות – 3900 ₪ (מזומן), 4500 ₪ (6 תשלומים). הלימודים צפויים להיפתח ב 26 ינואר ולהסתיים ב 21 יוני. הפגישות יתקיימו במרכז "חיבורים" בנמל ת"א, בימי ג' בין השעות 18:30-21:45 סיליבוס סמסטר א' 1 אכילה רגשית – איך מגדירים תופעה מורכבת ? האם הפרעה/מחלה/בעייה או "איתות" פנימי שיש צורך להקשיב לו? הבנת המורכבות של מערכת היחסים עם האוכל ובכלל זה הדומה/שונה סביב מרכיבים נוספים כמו : "בישול רגשי", "ספורט רגשי", "דיבור רגשי" על אוכל ועוד. היכרות, סטינג, חובות קריאה. 2 הכרות נוספת עם האכילה הרגשית שלנו, מה מאפיין אותה?, איך היא שונה/דומה למערכות יחסים אחרות (עם אהובים/ידידים/אלוהים/קריירה/כסף). איך שליטה/איבוד שליטה דומה/שונה למוטיבים אלו במערכות יחסים אחרות בחיים שלנו. 3 "מנהל רגשות". מהן הרגשות שלנו? מה החיבור המיוחד שלנו בין אירועים שמתרחשים בחיינו, לרגשות אותם אנו מרגישים/חשים? ואיך תהליך זה של קושי לניהול רגשות מסתיים לעתים באכילה רגשית? איך אנו מזהים מה אנו מרגישים ? איך אנו מבדילים בין רגשות? בחינת האוטומטים בחיינו כחיבורים ייחודיים בין אירועים לשינויים בעוצמת רגשות ספציפיים כתהליך המשחזר חיבורים דומים מהעבר. לימוד ותרגול. 4 מערב מול מזרח : דיאטה, מאמץ, שליטה והמנעות מול גישת non diet approach (ג'נין רות') ומוטיבים בודהיסטים מהמזרח. 5 מציאת האינטגרצייה בין מזרח למערב הן בחיים והן מול האוכל/אכילה כתהליך מבוסס התבוננות ו Mindfulness. 6 "תיאטרוני הגוף" – נעמיק בתאוריה של ג'ויס מקדוגל בנושא "תיאטרוני הגוף" בהבנת תהליכים הרלוונטיים בהתפתחות מערכת יחסים עם אוכל מורכבת. 7 אכילה רגשית בראי עבודתו של ויניקוט בנושא הפיצול בין הפסיכה (נפש) לסומה (גוף) בהבנת יצירת תהליכים פסיכוסומתים המשפיעים על מערכת היחסים עם האוכל. 8 גישתו של מייקל איגן (המשך) : דפוסים של רעב רגשי, מושג ה"עצמי-גווע- ברעב" ו"עצמי-שואה". מהי "חומת השומן"? , על מה היא מגנה? (סודות/שקרים – כמה שוקל סוד? "מוות קהה-חושים" מול "מוות-חי" והקשר לאכילה/אי אכילה רגשית. נשלב תרגול חוויתי – "למה (for what) אתה באמת רעב?" כתהליך בו מומר אצלנו ואצל מטופלינו רעב רגשי ברעב פיזי. 9 גישתו של מייקל איגן – דפוסי הזנה רגשית רעילה עפ"י גישתו של איגן, איך הם משפיעים על הדרך בה אנו מסכימים להיות מוזנים מבני אדם ואוכל ? איך תהליכים אלו קשורים לרצון להרוס אינטמיות בכלל והנטייה להרס עצמי בפרט? מה הקשר בין הזנה רעילה ותזונה רעילה? נתרגל תהליך של "ניקוי רעלים" מהזווית הרגשית. סמסטר ב' 1 אם לשומן היו מילים, מה הוא היה אומר? מהו דיאלוג? מהו דיאלוג עם הגוף? למה למטופלים/לאנשים מסוימים דיאלוג זה הוא קשה עד בלתי אפשרי. 2 התיאוריה של דידייה אנזייה – ה"אני-עור" בראי האכילה הרגשית : אכילה רגשית והשמנה כמענה למעטפת גוף-נפש (ה"אני-עור") שלא התפתחה כהלכה, קרועה או מחוררת. 3 תפקידי השומן (עפי" 8 הפונקציות של ה"אני-עור") – תפקידי האחזקה וההכלה. 4 תפקידי השומן (עפי" 8 הפונקציות של ה"אני-עור") – תפקידי המגן גרייה והסינון-רישום 5 התיאוריה של קוהוט וגישתו להגנות והתנגדויות (האם השומן הוא מבנה מפצה או מבנה הגנתי?). מהו העצמי שאנו רוצים להשיב אותו בטיפול. האם מודעות היא מהות הטיפול? 6 התיאוריה של קוהוט (המשך) – האמפתיה של המטפל ככלי מרכזי בריפוי אכילה רגשית. מהי הפנמה ממירה ומה מאפשר למטפל ליצור חוויה של "שיקום העצמי הפגוע" של המטופל. 7 התיאוריה של אוגדן – מציאת האיזון בין האופנים השונים ליצירת חוויה – איך אכילה רגשית יכולה להיות "קריסה" לתהליך של "ביטוי בפעולה" ומנגד למידה של ביטוי הרגש מעבר לחלק התחושתי/חושני שלו. 8 תופעת האלקסתימיה – מהות הקושי, יכולת ביטוי ודרכים לעבודה. 9 סיכום התהליך ופרידה. שני ציטוטים שבחרתי ע"מ "לטעום" מהחומר הלימודי בו נעמיק בתכנית :
הערות
על מנחה הקורס : רוני מייזליש M.A - פסיכותרפיסט (אונ' בן גוריון) ועו"ס קליני (אונ' בר אילן) חוקר את תופעת ה"אכילה הרגשית" על האספקטים השונים שלה ובראייה הולסטית. מטפל פרטני בעברי במרפאה הפסיכאטרית מבוגרים בבית החולים סורוקה עם דגש על מטופלות הסובלות מהפרעות אכילה והוריהן. מאז 2007 מטפל פרטני וקבוצתי באכילה רגשית. מנחה סדנאות ממוקדות לפריצת דרך ("ארוחה מודעת") וכן קבוצות תהליכיות לקהל הרחב. בנוסף לכך מנחה קבוצות לימוד, הדרכה והתפתחות למטפלים מאסכולות שונות בתחומי האכילה הרגשית ובכלל זה לימדתי במכללת "רידמן" במגמה לפסיכותרפיה גופנית וכן מנחה קורסים יעודיים לדיאטניות בשיתוף עמותת "עתיד". לצד עבודת הטיפול אני אני עוסק בהיבטים חינוכיים והדרכתיים לצוותים טיפוליים הן במסגרות כמו טיפות חלב, בתי ספר, גני ילדים והן במסגרות כמו מרפאות להפרעות אכילה, ליווי והדרכה לדיאטניות העסוקות בהיבטיים רגשיים של עבודתן, מחלקות לבריאות נפש של קופות חולים שונות וכן לצוותים של בריאות הציבור במשרד הבריאות. אני מאמין שעבודת חינוך נכונה יכולה בהדרגה לצמצם השמנה והפרעות אכילה. ב 2008 השתתפתי בקורס לימודי-חוויתי בנושא "מורכבות מערכת היחסים שלנו עם האוכל" בארה"ב אותו הנחתה ג'נין רות' (מחברת רב המכר "אכילה כפייתית כפיצוי לאהבה"). |
משתתפת כתבה לי אחרי המפגש האחרון
"אני רוצה להודות לך שוב באופן אישי על כל מה שקיבלתי ממך. מתנות יקרות ערך. היום הרגשתי שסכין שהיתה נעוצה בתוכי במשך שנים השתחררה ויצאה. הכאב היה חד וההקלה עוד יותר. אני מרגישה שעליתי כמה מדרגות ואתה עזרת לי בכך." מודה ומוקירה. א' |
כל הזכויות שמורות לרוני מייזליש, מטפל באכילה רגשית 0522811589
הפקת אתר: דנה טולר // טיפולים פרטניים | הדרכה | קורסים | רטריטים | סדנאות יום
הפקת אתר: דנה טולר // טיפולים פרטניים | הדרכה | קורסים | רטריטים | סדנאות יום